lördag, april 19, 2008

Geek of the Week; Internetnörden

Namn: Meidi
Nördområde: Internet
Ålder: 21

Internetnörd, säger du? Det är ju definitivt ett stort område... Definiera!
- Well, ända sen jag var en liten liten Meidi har jag varit ett barn av internet. Min pappa skrev för en datortidning så jag minns mycket väl mina första stapplande steg på Svenska Dagbladets databas; det fantastiskt irriterande modemljudet, frustrationen när det var
upptaget...åh, 90-talet. But I digress. Jag är tjejen som inte kan
gå en dag utan en dos ettor och nollor och vars jargong tenderar att baseras till ungefär 80% på 4chan-memes. Memes är finkultur, I say!

Vadfan är memes?
- Hahaha, SOM SAGT...En meme är från början en socialkulturell variant av en gen. Ett fenomen (typ lolcat-bilder) som sprider sig genom samhället.

Jaha! Då hänger jag med! Har du någon favoritmemes?
- Väääldigt länge var jag all about ORLY-ugglorna. Men jag h
ar en weak spot i mitt hjärta för Chin Chan - flickan utan haka som blev framröstad till en förstaplats i en modelltävling med hjälp av internets!

Varför är hon en sån favorit?
- Hela fenomenet säger verkligen någonting om hur fantastiskt korkade saker man kan åstadkomma om alla bara hjälps åt! Det är nog det jag gillar med internet överhuvudtaget, haha. Man tycker att nätet har potential för att skapa världsfred via kommunikation och annat mys, men till slut blir det ändå bara 2girls1cup av det hela.


Ja, sannerligen... Du har inte spelat in en 2girls1cupreaktion än, hoppas jag?
- Haha, faktiskt inte. Jag tänkte inte på att göra det första gången jag såg den och nu blir det lite för sent liksom. Dessutom är jag så härdad av rotten.com att jag mest tyckte det var roligt.

Samma här! Jag bara satt och småskrockade under hela filmen! Men, tillbaka till ämnet: Hur många timmar lägger du på internet per dag och vad är det första du gör när du sätter på datorn?
- Oj, det blir nog i snitt sex-sju timmar? Fråga mig inte hur jag får ihop det med plugg överhuvudtaget. Jag är en tidstrollkarl! Det första jag gör är att kolla min Google Reader och catch up on my blogs, sen kollar jag min gmail. Efter denna inledande ritual ad-libbar jag mest, men det brukar bli en del Livejournal. Livejournal har allt!


På tal om bloggar så har du nyligen skaffat en själv, som snabbt blivit en av mina favoriter - var det på eget initiativ eller blev du tvingad?
- Det var faktiskt på eget initiativ! Jag väntade sjukt länge innan jag väl kom till skott, mest för a
tt jag kände mig så pinsamt gammal som hoppade på bloggvågen typ två år efter dess peak. Men whattafuck liksom, jag förtjänar det!

Klart du gör! Har du många läsare då?
- Mer än jag trodde att jag skulle få! *BLYGSAMHETEN* Det bästa var nästan idag under en kemilabb då vi stod och kladdade med vårt eget saliv, och en klasskamrat utbrister "Ska du blogga om det här sen då, Meeeidi?" Det var fint.

Har du internetdejtat nån gång då, och vad tycker du om alla dessa dejtingsajter?
- Jaaa. Tell me about it alltså! Jag träffar i princip alla mina loves på internet. Fast inte på det där sliskiga sättet, haha, oftast börjar det med att man munhuggs lite över valfri community, och sen märker man att man gillar varandra. Rätt laid-back. Dejtingsiter känns så krystade, jag fattar inte hur man orkar gå ut med intentionen att bli käääär redan från början! Obehagligt.


Säg nåt romantiskt på html!
Om jag kan få låtsas att det är 1996 och att vi alla har Netscape skulle jag säga


Roses are red, violets are blue, sugar is bad for my teeth and so are youSåååå 90-tal! Innan man ens kunde göra glittriga rosor att skicka på myspace. Då uttryckte man sin kärlek på dylika sätt!

Vloggar då? Följer du några såna? Favoritbloggar? Och såklart hetaste internettipset just nu!
- Vloggar orkar jag oftast inte med, det är så mycket enklare att skumma igenom tråkig shit om det är i textformat, haha. Förutom en grym blogg som heter Orkidéfitta [Naw, hur gullig får hon int va!?Reds anm] så är jag just nu besatt av tjejen som bloggar på One D at a Time , hon är min idol just nu! Och internettips, well - vill man ha outtömlig underhållning samt ungefär tiotusen anledningar att ifrågasätta det amerikanska skolsystemet ska man kolla in http://community.livejournal.com/mock_the_stupid/ . Spectacular!

Och så rundar vi av med bästa Youtubeklippet just nu:
- My firm belief is that the internet is for cats, så jag säger definitivt
An Engineer's Guide to Cats. Inte bara roligt för kattälskare utan även ingenjörer!

7 kommentarer:

Jon Gustav sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jon Gustav sa...

Jag är utnördad. kudos! Önskar jag hade en passande lol-cat för tillfället.

Elin J sa...

Är en nörd-off på sin plats när alla nördar är presenterade?

Meidi sa...

LÄTT, Elin! Jag förlorar nog mot en eventuell Star Wars-nörd, dock...

Elin J sa...

Ja, det kan bli ett tight slag...Men jag måste ju få ihop minst 10 nördar innan nåt sånt kan bli aktuellt:D

Tobias Struck sa...

Hej Elin. Jag vill bara upplysa dig om att jag har en ny, femtonhundra gånger coolare blogg nu:

http://svartluvan.blogspot.com

Coolare än vad? Allt som finns.

disa sa...

太極峽谷,磐石營地,九族文化村,風櫃斗,雅築沙里仙溫泉,蛇窯蟬說,合歡山,嘉南八卦窯,糯米石橋,震災紀念公園,芙蓉瀑布,水鳥保護區,牛耳藝術渡假村,敷榮堂,登瀛書院,木屐蘭溪谷,木生昆蟲館,泰雅渡假村,惠蓀林場,水沙連古道,台一生態教育休閒農場,清境農場,生態農場,豐年靈芝菇,錦吉昆蟲館
奧萬大,埔里酒廠,埔里鯉魚潭,中台禪寺,台灣地理中心碑,九族文化村,玉山國家公園,合歡山,日月潭,田尾公路花園,新百果山,鹿港龍山寺,台灣民俗村,鹿港天后宮,溪頭森林,廬山溫泉,草嶺風景區,劍湖山世界,北港朝天宮,三條崙海水浴場,夏威夷,池南森林遊樂區,鯉魚潭,太魯閣,秀姑巒溪,長春祠,大佛風景區,東勢林場,古奇峰,五指山風景區,海水浴場,六福村,秀姑巒溪,石梯坪,磯崎灣,掃叭石柱,七星潭,小叮噹科學園區,大聖渡假,三義木雕博物館,谷關風景區,武陵農場,大坑風景區,亞哥花園,崎頂海水浴場