måndag, september 20, 2010

Society, you're a crazy breed.



Jag försöker fortfarande förstå vad som hände. Det går inte. Mitt huvud kan inte ta in att ett främlingsfientligt parti tig sig in i riksdagen, i slutet på samma vecka som tidningarna rapporterar att Sarkozy fortsätter deportera romer och förstöra deras läger. Känns inte stämningen igen lite? Fan, inte ens 100 år har gått och folk verkar ändå ha glömt. Glömt vad som kan hända när man låter misstro och hat få övertaget.

När man glömmer hur mycket man egentligen är skyldig all invandring, hur den hjälpt oss bygga det här välfärdssamhället som Alliansen kommer plocka isär bit för bit. Kanske hade det varit annorlunda om Ohly inte sagt att Eu-frågan är överspelad, för mig är den aboslut inte det. SD vill gå ut ur EU, jag antar att det kan vara en anledning. En annan kanske är att folk är dödsless på blockpolitiken, den är odemokratisk som fan. Jag hoppas, hoppas, hoppas att dessa saker var större motivationsfaktorer än islamofobi, rasism och främlingsfientlighet. Och även om så är fallet så kommer jag ägna de nästa fyra åren till att ta diskussionen, så fort någon uttrycker sig främlingsfientligt, så fort nån tror att det är OK eller rumsrent att vädra sitt hat. Jag vill inte leva i ett land där missnöje ligger till grund för en sån otrygghet att man tror att det är ok att tycka illa om någon baserat på hudfärg, religion eller faktoider.

Inga kommentarer: