onsdag, november 25, 2009

"jamensåjävlatypiskt"

Har precis sett del 4 av Fyra decennier av sex, där bl a aids-eoedemin på åttiotalet behandlades. Och jag blev sådär tvärilsk i efterhand, på folk i min närhet som uttalat sig helidiotiskt om aids and teh gays och att så många - fortfarande - förutsätter att hiv/aids är en bögsjukdom, som en notis i dagens Metro där Jukka Aminoff påpekar att gruppen män som har sex med män utgör en stor andel av hivsmittade i vissa länder, vilket i mina ögon bara cementerar en föråldrad bild. Nu senast när Stephen Gately dog fick jag frågan hur han dött, varpå jag svarar:
- Jag tror inte att de vet än, men om jag får gissa så var det nog den klassiska kombon piller och alkohol.
- Åh.
- Vaddådå?
- Nej, jag bara tänkte att det nog var aids.
- Va... För att han är/var bög?
- Ja?
- Trots att de inte rapporterats ngt sånt om honom?
- Ja?
- ...
That's just ignorant.

Eller en annan incident, som ägde rum strax efter Andreas Lundstedt kommit ut som hiv-positiv:
- Så har du hört om Andreas Lundstedt då?
- Jo, jag har väl sett lite löp i förbifarten sådär.(Jag hade varit i Afrika ett halvår precis då)
- Ja, så jävla typiskt!
- Vad menar du?
- Ja, de där bögarna. Att de aldrig lär sig!
- Ja, verkligen! För det är ju BARA bögar som får hiv. Bara. Guds straff är vad det är. Förbannade sodomiter.
- Är du ironisk nu?
- Kan du ge dig fan på att jag är.


För jag tycker verkligen att den här synen är skitskev, föråldrad och förminskar frågan. Inte minst för att för att det är en sjukt naiv syn på könssjukdomar öht ( enligt en Sifoundersökning bland unga tror t ex 20% att man kan bota hiv, detta år 2009) och jag trodde verkligen att vi kommit längre än så.