onsdag, november 04, 2009

Pillertrill.

Jag blir galen. Det hela började egentligen förra veckan, då jag läste Fridah Jönssons metrokrönika om hennes oförstånd för att visa att man stödjer en kamp för/mot ngt. Intetsägande krönika overall och jag avfärdar det med ett "Hon är ju tonåring fortfarande. Jaja." för att sedan komma till det lilla plus/minusinslaget de alltid har i slutet av krönikan. Där skriver Fridah, som minus;
Malin Wollins krönika i lördagens Aftonbladet om vad hon ska säga till sin dotter om sex: "Ät inte p-piller. Ingen man stoppar i sig hormoner, så varför ska du?". Eh...?
Eh? Ja du Fridah. Du kanske tycker att det här låter helt barockt, men Wollin har faktiskt en poäng. Det finns ickehormonsbaserade preventivmedel och är man två om att knulla så kan man tycka att alla risker inte ska tas av en person hela tiden. Och ja, visserligen skulle jag kunna avfärda även detta med "hon är ju tonåring" men det är något med p-piller som kan göra mig helt jävla vansinnig. Att tjejer fortfarande äter dem, då. Och att de manliga p-medel som diskuterats aldrig kommer. Jag skulle kunna skriva mer om det, men två till har gjort det så mkt bättre den här veckan; Gustavs Pillow Talk och Joanna Rytel i Expressen. Läs dem. Snälla.

Jag börjar bli berzerkargångsbenägen istället för mer än lovligt upprörd när jag får höra om ännu en tjejkompis som drabbats av cepebiverkningar av sina p-piller. Blodproppar ÄR på riktigt. Det händer. Andra inte så kul biverkningar är ju, förutom depression, minskad sexlust etc etc, missbildningar i fiffin som orsakar blödningar under sex. Det händer. Och det händer tjejer jag bryr mig om väldigt mycket. Inte för att jag önskar dessa biverkningar på snubbarna jag känner, men jag vill att det ska uppmärksammas som ett problem.

11 kommentarer:

Sliven sa...

Läsarkommentarerna till Expressen-artikeln är däremot ganska deprimerande... =/

Elin J sa...

Hell yes.

Sanna sa...

...fast många tar ju faktiskt p-piller för att dem vill ha kontroll över sin egen kropp.. inte för att dem måste pga manligt förtryck. Jag började med p-piller för att jag ville ha kontroll över min mens, t.ex. slippa den ständiga oron "när kommer den?". Jag har kompisar som mår så dåligt när de har mens för att de blöder så sjukt mycket, att de därför känner en befrielse när de äter p-piller som minskar mängden blod. Sen är det faktiskt skönt att veta att man inte blir knocked-up bara sådär.. men att man faktiskt har kontroll, som sagt. Det är inte riskfritt, men det är ju ett val man gör - en risk man tar. Men i formen av gemensamt preventivmedel i en relation, är det såklart dumt att det ska vara det självklara valet om tjejen inte har ytterligare anledningar till att välja att gå på piller.

Jon Gustav sa...

En annan intressant grej med p-piller (detta kommer från en biologi och antropologi nörd utan dess like) är en rapport gjord av Dr. Alexandra Alvergne. Hon kom fram till att kvinnor i sin "fertila" fas väljer mer typiskt "maskulina" män framför intelligenta och taniga män. När dom inte är i sin fertila fas så är det tvärtom. Detta leder till att kvinnor som använder p-piller hellre väljer den taniga, intelligenta mannen.

Låt oss sedan anta att dessa två gifter sig och när de båda är redo att skaffa barn så slutar kvinnan ta p-piller. Den taniga och intelligenta mannen får till det och för sina gener vidare.

Detta betyder i korthet och väldigt simplifierat att efter miljoner år av evolution så kommer vi få ett uppsving av taniga och intelligenta män. Inte ett sekel för sent.

Här är länken till artikeln:
http://www.dailymail.co.uk/health/article-1218808/Contraceptive-pill-women-attracted-masculine-men--interested-boyish-looks.html

Tanja Suhinina sa...

Jag tycker det är intressant hur vanligt det är med att folk börjar försvara P-piller med att vissa får stora fördelar (utöver att inte få barn) av dem, alltså positiva biverkningar. Det är ju skitbra, men man måste väl kunna se att om man kan få så pass kraftiga positiva biverkningar borde de negativa också kunna vara riktigt kraftiga? Och just det att p-piller påverkar mer än att man inte blir på smällen. Inte riktat till Sanna nu, utan mer tillkommentarerna i Expressen.

Och så är det alltid hormoner vs kondom. Som om det inte fanns nåt annat.

Åke Forsmark sa...

Jag gillar inte P-piller. Man ska inte stoppa i sej hormoner om man inte är absolut tvungen.

Vad gäller specifikt piller för män så har det länge aviserats att de varit på gång men det har hela tiden försenats. Nu är ju inte företagen så pigga på att diskutera vilka biverkningar man får men vad jag förstår så har det hittills minskat sexlusten, den sexuella förmågan, skadat fertiliteten, feminiserat kroppen och värst av allt inte varit hundraprocentigt effektivt.

Elin J sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Elin J sa...

Tanja: Precis! Och ja, hela hormon vs kondomgrejen blir ju det uppenbara om man inte sätter sig in i alla möjliga alternativ - tyvärr.

Åke: Nej, hormoner är inte alltid så bra att stoppa i sig hursomhelst. Och vad gäller de biverkningar som aviserats för de manliga p-medlen är de ju i stort EXAKT desamma som de biverkningar man får av de kvinnliga dito.

Åke Forsmark sa...

När det gäller humörsvängningar och störning av fertilitetssystemet efter man slutat med pillren så är det nog samma.

men den springande punkten vad jag förstår är balansen mellan impotens och funktion. Om man gör pillren så kraftfulla så får man impotensproblem och då blir ju pillren hursomhelst obehövliga men doserar man lägre för att inte störa potensen lika mycket så blir pillren så osäkra att man bör komplettera med spermiedödande medel eller kondom. Företagen tror sej hela tiden ha en lösning på gång som hyfsar ekvation men vi har inte sett den än ...

Hursomhelst så ska man inte göra sin kropp så illa oavsett vilket kön man tillhör att man utsätter sej för sånt här.

Elin J sa...

Kan bara hålla med=)

Anonym sa...

Mitt liv är vackert på grund av dig Mein Helfer. Ordna dig i mitt liv som ett ljus i mörkret. Du visade mig troens mening med dina ord. Jag vet även när jag grät hela dagen och tänkte på hur du blir bra du sov inte du var kära för mig. Jag kontaktade Dr Itua växtbaserade centrum i västra Afrika. En vän av mig här i Hamburg är hon också från Afrika. Hon berättade om Afrika-örter men var nervös för det. Jag är verkligen rädd när den kommer till afrikan eftersom jag hörde alldeles av fiend saker om dem på grund av min kristendom, ber jag till Gud för riktning, jag tar det djärva steget och kontaktar honom på e-post och sedan flytta till whatsapp frågar han om jag kan komma över för behandlingen eller vill ha en leverans, sa jag jag vill träffa honom Jag köper 2ways biljett ner till Afrika för att träffa Dr Itua, jag åkte dit och jag var mållös Av människor jag såg där. Patenta, sjuka människor. Det Itua är en gud skickad till världen, jag berättade för min pastor om vad som är med, Pastor Bill Scheer Vi har en underbart Real Battle with Spirit Och Flesh.worship samma kväll, Han ber för mig och ber mig att leda, jag tillbringade 2 veckor och 2 dagar i Afrika i Dr Itua Herbal Home, Efter behandlingen frågar han mig att träffa sin sjuksköterska för HIV test när jag gjorde det var negativt , Frågar jag slutligen min vän att ta mig till andra närliggande sjukhus när jag kom dit det var negativt. Jag var överväldigad M med resultatet, men glad i mig. Vi gick till Dr Itua, jag tackar honom men jag förklarar för honom att jag inte har tillräckligt med att visa min uppfattning han förstår min situation men lovar honom att vittna om hans goda arbete. Tacka gud för min kära vän Emma Jag vet att hon kanske läser detta just nu, jag vill säga tack. Och ett stort tack till Dr Itua Herbal Center. Han gav mig sin kalender som jag placerar på min vägg i mitt hus. Dr Itua kan också bota följande diagnos ... Cancer, Hiv, Herpes, hepatit B, leverinflammatorisk, Diabetis, Du kan kontakta honom på e-post eller whatsapp, @ .. drituaherbalcenter @ gmail.com, telefonnummer .. + 2348149277967 .. Han är trevlig Doc, Prata med honom snyggt. Jag är säker på att han också kommer att lyssna på dig.