måndag, februari 09, 2009

Design och sånt.

Pratade med en killkompis om mitt mindervärdeskomplex när det kommer till grafisk design och sånt häromdagen och han tycket jag var aslöjlig som helst undvek att kalla mig för grafisk designer, något jag har trefaldiga skäl för: 

• Bara för att man pysslar med bild och sånt betyder inte det att man automatiskt har bra känsla för layout och form. Tyvärr. Och sätter man sig ner för att grafiskt formgiva något upptäcker man sånt rätt fort.

• Av någon anledning brukar folk som har Photoshop installerat på sin dator slänga sig väldigt löst med det begreppet, vägra inse sina egna brister och ge sig själva epitetet grafisk designer. Låt mig upprepa: bara för att du har Photoshop innebär inte att du är grafiker. Att snitsa ihop en snajdig font med något vektorbaserat does not a design make.

• Och just för att det finns jävligt duktigt folk därute, som vet vad de gör, och med all rätt titulerar sig själva som grafisk designer undviker jag helst att göra det. Nog kan jag göra mitt bästa när det kommer till det, och ibland blir det typ bra, men än så länge är jag bara lekman. 

Sen att andra tycker jag är någorlunda hyfsad på det är ju bara kul, men det kommer nog dröja innan jag trycker upp visitkort med de orden på, om vi säger så;)

Inga kommentarer: