söndag, juli 19, 2009

Trackback that ass up!

Gubben inom mig vinner alltid. I många fall misstänker jag att jag är Karl-Bertil Jonsson och Morfars kärleksbarn - men det är en annan fråga. Hsh, på sistone har jag funderat på det här med trackbacks och bloggstatistik, för som vi alla vet är ju besökarantal blodigt allvar och inget annat. Och det här inlägget kommer handla om min gubbiga attityd gentemot just trackbacks. Inte länkar in general, nej, länkar är vad bloggosfären lever genom och bör, om något, uppmuntras. Det är den andra typen som stör mig. Den där bloggare trackbackar till 3 aftonbladetartiklar i en post. Tonårsmorsa har ju varit husguden för det gänget.

Jag förstår vad som tilltalar i trackbackandet, i ett nyhetstörstigt isolerat land kan bloggar i många fall ge en nya infallsvinklar i vissa områden eller vara en nyttig källhänvisning, men när inläggen ser ut... Jag gör ett illustrativt exempel utifrån mitt eget liv, i dagboksform;

Hej Bloggen! Livet forsätter som vanligt, förutom att jag i nuläget är osedvanligt finnig - pmsakne, ni vet. Jag borde klippa mig, så jag åtminstone kan fantisera om avancerade håruppsättningar jag aldrig kommer ha energin till att ens försöka mig på. Folk runtom mig gör slut med sina respektive, vilket alltid är skittrist och jag blir nojig över att M ska dumpa mig, men jag hoppas vi hör till undantagen i bekantskapskretsen, för vid fyraårsstecket händer det tydligen grejer! Jag kan inte riktigt bli klok på svininfluensavaccinet, skrämselpropagandan flödar och när jag hör att Västra Götalands Län beställt två vaccinsputor/invånare kan jag inte hjälpa att tänka att det ligger en hund begraven. För jag betvivlar att svininfluensavaccin kommer flöda lika rikt i tredje världen och att det handlar om någons sorts mjukstart på befolkningskontroll. Men det är den lilla konspiratorikern inom mig som pratar.


Ni fattar, va? Blir inte mycket konstruktivt kring något OCH kommer ändå att ge mig extra trafik imorgon. Det blir win i viss mån, kanske får man nån ny besökare som återkommer men det blir ju lite som att äta en snickers till middag, eller? Jag kanske bara är jäkligt inskränkt? Finns det någon sorts netikett i såna här lägen? Är alla sätt att få trafik BRA sätt att få trafik? Är det här annorlunda från att spamma de stora bloggarna med kommentarer av typen "Fin blus - jag har en tväling i min blogg etc etc" eller är det bara mer sneaky? Jag vill ha era åsikter och jag vill ha dem nu för jag vill veta om jag har rätt att bli irriterad på fenomenet.

3 kommentarer:

Robert sa...

Det värsta är ändå bloggar som bara återger vad som sagts i tidningarna - ackompanjerat av flitigt länkande - HELT utan att lägga in egna värderingar i vad som skrivs. Ibland kanske de på sin höjd avslutar med ett "Vad tycker ni? Kommentera gärna!". Snacka om att späda ut informationsflödet på nätet ...

Jag tycker definitivt att det strider mot god sed. Skriva ska man när man har något att säga, länka till artiklar ska man när man har något att tillägga till det som redan skrivits, och annars kan man gärna få låta bli.

(Nu lät jag också som en liten gubbe. Passande, då det första gråa hårstrået observerades tidigare i veckan) :-)

Åke Forsmark sa...

Håller med föregående talare. Man får gärna skriva om Blondinbella och annat som väcker intresse hos den breda allmänheten om man tillför något eget. De vilseförda som råkar klicka via något populärt sökord lär knappast återkomma så det är bättre att flörta med kärntrupperna (i mitt fall handlar det om teckning och närliggande ämnen)

Elin J sa...

XRob: Precis! Kan bli så jävla sne på den amerikanska nyhetskultur-attityden, den där man i pricip väljer nyheter efter vilka åsikter man vill ha instoppade i sig. Det är lite samma grej, men det verkar bara snäppet dummare eftersom svenska medier fortfarande är något ojäviga. Nyheter, rakt upp och ner.

Snubblade igår på en bloggpost som i princip var en kort, generell redogörelse för livets förgänglighet med inte mindre än 28 trackbacks till div artiklar i slutet av inlägget. Nödvändigt? I beg to differ.

Starta gubbklubb? (Jag letar efter mina gråa hår och hoppas att de kommer snart. Vill bli en ung silverräv=)

Forsmark: Ja, att skriva om aktuella fenomen som Blondinbella eller väl valdra rubriker är ju ett sätt att få fler läsare på, men man känner sig ju alltid lite smutsig efteråt=P