fredag, oktober 17, 2008

It's not a flower, NOR a diamond.

Häromdagen i pratan till Jimmy Kimmel visade han ett klipp på en dam som pedagogiskt skulle förklara för ett gäng småskoletjejer vad det är de har mellan benen. Hon jämförde kvinnans könsorgan med diamanter - värdefulla men ändå olika, både till färg och utseende. Men ändå, det var just jämförandet mellan en fitta och diamanten (och dess tillskrivna värde) som gjorde mig fly förbannad. Min konfa-lärare kallade sin oskuld för "skatten" och det hade samma effekt på mig som damen ovan.

Hur kan man, år 2008, sätta ett pris på det man har mellan benen? Don't get me wrong, diamonds are nice and my pussy is my best friend - men om mina föräldrar hade tagit sig friheten att sätta en prislapp på MIN fitta (eller mina systrars eller nån annans)...Hur i helvete hade man blivit då? Sen såg jag dokumentären The Virgin Daughters (torrent här, trailer här)och fann migsjälv än mer förbannad, eftersom det handlar lite om samma grej, fast det i The Virgin Daughters handlar om kyskhetslöften istället, uppmuntrat av fäderna.

Nu, de kallar det ett Purity Pledge... Jag kallar det ett påtvingat Elektra-komplex. För om man sätter ett pris på en tjejs sexualitet är man bara en liten knuff från vad man idag kallar heders-kultur. Ger man bort sitt värdefulla till någon annan än den som visar sig värdig är man inte bättre än en hora. Och de är ju fruktansvärda, det vet ju alla.

Nu vet jag ju att den amerikanska, kristna högern är förbannat special edition och jag hoppas, hoppas att svenska föräldrar och pedagoger vet bättre. Hela "spara-på-sig"-grejen har jag inget emot - men... Tänk om man skulle använda liknande termer på kuken? Stjälken. Den gyllene spiran. Trollspöt. Aslöjligt. Kan man inte bara kalla det för vad det är?(I detta fallet illustreras det bäst genom en dialog mellan Jack och Karen från Will & Grace)

Karen: Oh, honey, let me explain. Imagine the most beautiful flower you've ever seen. Its petals opening as it's gently touched by the sun.

JACK: Oh.

KAREN: Now imagine a vagina next to it.

1 kommentar:

Anonym sa...

Omg. Jag MÅSTE se den här dokumentären! Varför har jag failinternet?!