lördag, augusti 16, 2008

Take me to your (cult)leader

Dogma är en fruktansvärt bra film, inte bara för att den är signerad Kevin Smith och min favorite hunk-of-all-time Alan Rickman är med, utan för att den har rätt inställning till religion. Jag snubblade över en kommentar på youtube när jag letat fram ett klipp från Dogma som löd typ;
"I'm an atheist but I really love Alan Rickman, is this the only part of the movie he's in? I' don't want to watch the whole movie unless he's in it."
Och jag fattar inte den attityden. Jag är inte religiös själv, utan skulle snarare också kalla mig själv ateist om någon frågade. Men den här approachen är väl ändå förbannat omogen? Att förneka sig själv fiktion bara för att ämnet är religion (och möjligtvis att regissören själv är katolik) är ju bara stört. Sen har vi den andra sidan av myntet, som gör att jag i viss mån KAN förstå de militanta ateisterna, nämligen de tossiga kristna. I det här klippet som handlar om Oprah's okristlighet, t ex. Och kommentarerna till klippet tar det till en helt ny nivå.

biktwp1975 (4 months ago)
jesus is the most beatiful thing ever oprah losing jesus is losing life itself why would we crusify him again what did he do to deserve all this from us we pray that america would be for ever for christ who provides peace and true love to all mankind look to the middleeast for example it is all corrupted because people do not know christ there it is a nightmare by having money we think we can accomplish everything in life without him jesus says i am the way the truth and the life

RedeemedbytheLord (4 months ago)
I am going to keep Oprah in my prayers.. she is a lost soul and without the Lord Jesus Christ she will be in a lost eternity when she dies. I feel sorry for her and that she is so misled! Christians keep on praying for her soul.

WindxRazor (4 months ago)
OPRAH YOU IDIOT! YOU JUST DON'T GET IT DO YOU?! God is a jealous God because he wants you to love ONLY Him, and serve him, and his CHRISTIAN way... You finding another religion is what makes God jealous of it. Because EVERY OTHER RELIGION IS FAKE. He wants us to worship HIM and ONLY HIM. That's why He's jealous...GOD IS LOVE. GOD IS JOY. That's why when we worship Him, we have this AMAZING OVERWHELMING PEACE ON US!!! OPRAH! DON'T DECEIVE OTHERS! Because you're only deceiving yourself. Amen.
Och jag fattar ju att de kristna menar väl och bara är övertygade, men igen. Oprah är underhållning (mjeh.) och att hon förespråkar en större tro till sigsjälv istället för det predestinerade dravel som religion faktiskt oftast är. Vad Oprah vill ha sagt att med en god självbild och lite tro på sin egna förmåga så kommer man långt. Oavsett om man väljer att tro på Jesus eller int. Men många kristna är inte riktigt så förlåtande med andras icke-troende. Tyvärr.

Som när jag och en polare konstant blev inbjudna till kyrkan under vår tid i Sydafrika. Och då jag för en gångs skull blev tilltalad av tjejerna i mitt dorm (de pratade aldrig med mig och jag fattade aldrig varför) och de undrade om jag skulle med till kyrkan. Jag tackade vänligt men bestämt nej och de såg helt förskräckta ut när de på sin undran om varför fick svaret att jag inte trodde på Gud. Och de återgick till att inte erkänna min närvaro. Kan ha berott på mitt emohår och rökning också, iofs.

Eller den hysteriska teaterföreställningen
Heavens gates, Hell's flames som spelades på en bekants kyrka. Han gav inte upp med sina inbjudningar och efter ett tag tyckte vi att det kanske kunde vara en kul grej. Att se vad det handlade om liksom. Och hamnar i en kitchfest med de mest fördömande budskapen jag hört i hela mitt liv!

Och jag är ändå en sån som kan romantisera hela religionsgrejen in absurdum. Speciellt katolicismen, eller det rysk-ortodoxa. Massa spex, trix och riter som samlas i fint utpyntade byggnader - det lockar ju! PLUS, den (förmodade) falska tryggheten troende känner är något jag avundas, men rent logiskt inte kan köpa. Men när troende fördömer andra för att de väljer att se saker på ett annat sätt, samtidigt som de gör sitt yttersta för att vara en god medmänniska och göra bra saker... Blir jag liksom, VA? En god människa är väl ändå alltid en god människa, oavsett om du anser att hen kommer brinna i all evighet för att hen inte tagit in kristus i sitt hjärta? Men, nej. Det går liksom inte.

Well, in that case... Eff off. Och nej, mer konstruktiv än så blir jag inte i det läget.
(Parentes: Det här var det sjukaste/roligaste jag sett på läääänge)

2 kommentarer:

Li sa...

Första gången jag hörde talas om uppfattningen att en kristen person blir räddad enbart genom sin tro medan en icke-troende som ändå levt ett så kallat gott liv hamnar i helvetet, trodde jag att det var ett skämt. När jag insåg att det faktiskt var på allvar blev jag lite mörkrädd.

Elin J sa...

Nej, precis! Man tycker ju att det är helt snedpippat. Gott är ju gott! Men kristna kan härja på hur mkt de vill och ändå ha en safetybuffer genom sin tro. Inte undra på att de blir självgoda till slut.