fredag, augusti 08, 2008

Pojkvän + tees= one happy girlfriend

Nu ligger Ms hemsida där man kan köpa supersnygga/superbra tees uppe! HÄR! Och inte nog med det, de har dessutom en företagsblogg. Needless to say är jag osunt stolt över deras bedrifter och förhoppningsvis kommer allt det hårda jobbet bakom att ge utdelning, jag vet att trycken alone förtjänar det iallafall. Kolla in, ffs!

Man behöver ju inte vara nörd eller särskilt insatt för att fatta att t-tryck idag generellt är 1) ogenomtänkta eller 2) ganska fördummande. Det ligger ingen tanke bakom eller ens ett särskilt koncept och allt man gör är att titta på den en gång, konstatera att det ser relativt bra ut och sen glömma och fokusera på huruvida färgen på själva teen tar fram din ögonfärg eller inte. Ta H&M (om man vill sparka in öppna dörrar) t ex. Det här trycket. Vad säger det egentligen? Det säger att nån har klistrat ihop ett vapen (varför skrota ett koncept som gjorts 1000 ggr, liksom) spegelvänt en mansfigur (där skuggorna tar över typ ALLT) och placerat honom på varsin sida av trycket, lagt till valfritt latiskt proverb (auxilium ab alto, vilket betyder typ 'hjälp från ovan') som i sammanhanget betyder absolut INGENTING, på en textvimpel + ett lagom luddigt årtal to go with. Klart. Tittar man sedan på detaljerna inuti vapnet ser man dessutom exakt hur ogenomtänkt det är. Vi slänger ut lite kors på lagoma ställen, trycker på Live Trace så vi har det i vektor, och sen går vi till tryck.

Det är inte design. Det är en mer raffinerad form av clip-art.
Och den gör dig dummare, eftersom du faktiskt inte tänker på vad du köper. Sic Sweden vill ge sina framtida kunder lite mer än så. Genomtänkta designs som faktiskt säger något. Ingen detalj är slumpmässig, allt går allt följa tillbaka till en grundidé och jag tror, och personligen söker, att vi behöver smartare tees.

Det kvittar om jag suger en av skaparnas kuk på regelbunden basis (because I am, och det är ofrånkomligt i sammanhanget) det är ändå bra designs. Och det är egentligen allt som betyder nåt.

9 kommentarer:

Sliven sa...

Yay, genomtänkta motiv, snygg design och man fattar vad det är man har på sig!

Personligen klarar jag inte av att bära märken eller symboler om jag inte vet vad de betyder, eller kan sätta dem i perspektiv till mig själv. Som alla dessa Collegeinspirerade tryck, inte fan gick jag i California High 1979, liksom? Varför ska jag då bära en sådan tröja? Eller diverse asiatiska tecken som kan betyda "fuck you" lika gärna som nåt annat. Jag vill veta vad det står på mina kläder.

Greeejt initiativ av din M, tycker jag! ^_^

Yvette Gustafsson sa...

Woot? Trodde SIC var dött och använt, gammalt och sånt.

Elin J sa...

Sliven: Tycker jag med!:D och hear, hear to vad du sa. Det var precis sånt jag menade;)

Yvette: Tänk Jesus, fast istället för kaftan har han en tee.

Anonym sa...

Jag hade inte tänkt skriva något, kände att jag inte hade med saken att göra, men jag KAN inte hålla käft, det här är bara för vidrigt!

En kniv i ryggen på forna vänner!

Avskyvärt Mattias!

Elin J sa...

Kalle: Jag vet att det förmodligen uppfattas så av de inblandade och jag befinner mig i korselden.

Jag förstår alla inblandade parter men samtidigt... Jag vet inte, det är ju lite som Yvette sa här ovan att det var dött, SiC som det var då finns inte längre, loggan är designad av Mattias, konceptet om mörkare och surrealistiska serier är inte med över huvud taget.

SiC dog och blev Myling Media och har varit så länge nu, vart det är på väg vet vi inte än men förhoppningsvis blir det som männen bakom vill ha det. SiC Sweden däremot är något helt annorlunda mot vad SiC fanzinet/antologin nånsin var. Det skiljer sig så vitt att jag inte ens kan sätta ord på det just nu.

Jag fattar att känslor är inblandade, men på något vis känns det lite om gråta över spilld mjölk eller ratade koncept. Om Hanner och co. hade stuck to their guns ang namnet och behållt det hade Mattias såklart aldrig övervägt att använda det. Äh, alltså. Jag kan int prata för honom, så jag jag slutar nu.

Yvette Gustafsson sa...

Nej, inte Jesus, skulle jag inte vilja säga.

Ok att det är mattias som står för loggan way back in the days, men ändå inte helt ok att bara sno åt sig den och göra nåt helt eget av den utan att säga ett knyst till inblandade parter(sunt förnuft, kan man kalla det) USH.

Anonym sa...

Hej yvette och kalle och andra som verkar störa sig. Eftersom jag tar min ambition på jävligt stort allvar tycker jag att ni kan ta er egen kritik på lika stort allvar och istället för via proxy, tycka och tänka i ett mail till mig på mattias@sicsweden.com

points of interest:
1. jag designade loggan
2. loggan är inte samma som användes till fanzinet.
3. jag visade min nya logga för en medlem i myling för cirka 2 år sedan och jag är rätt säker på att jag samtidigt uttryckte min ambition att starta klädmärke.
4. jag gav två thumbs up när jag lämnade sic gänget till att använda allt material jag gjort.
5. de bytte namn till myling media.
6. borde inte jag vara förbannad över att det faktum att de bytte namn efter att jag lovat att de kunde använda material jag gjort? nej självklart inte. för mig innebär det bara att de börjat om på ny kula men då samtidigt avsäger sig rätten att använda min logga. jag trodde det var en liten del utav poängen med namnbytet, att slippa använda material skapat av någon som inte längre är med i gruppen.
7. trots det hade jag inte använt den nya loggan OM myling media forsatt använda den gamla. Så schysst är jag, trots att det lätt hade kunnat uppfattas som en kniv i ryggen.
8. förutom joakim är ser jag inte AT och mike som "forna" vänner.

Anonym sa...

Ok, så Micke och AT kanske inte tycker att det är en sån stor grej... skönt för dem.

Sic var Hanners hjärteprojekt, han gav det allt han hade. Att du använde namnet och loggan utan att höra av dig och fråga om det var ok tycker jag är sjukt lågt och tyder på en bristande respekt för andra människor. Även om du inte längre anser Hanner vara din vän så kan du fortfarande visa respekt för honom. Det är en fråga om hövlighet och mänsklig anständighet.

Det förvånar mig att du inte ens verkar ha reflekterat över det.

Alex sa...

LOOOLerCoster
catfight!
hahahaha!

är det den svenska avundsjukan som hägrar?

jag gillar t-tröjjorna och kommer att köpa en av varje när jag blir rik!