fredag, januari 04, 2008

Vagina, schmagina, feminism, humanism. Let's call the whole thing off!

Stating the obvious nu men, jag är feminist. Har alltid varit, kommer alltid att vara. Snubblade över idiotartikeln Per Ström skrivit i SvD, både här och där och...

Ja, vad säger man?
Vad säger man om ett resonemang som är så gammalt och fegt och urbota dumt att jag tar på min skygglapparna i ren protest bara jag hör början till just det resonemanget.

Ersätt feminism med humanism.

För folk har problem med bara ordet. Feminism. Är det en sån jävla nagel i ögat på dig? Tycker att man ska byta namn, för att själva begreppet på konceptet är ojämnlikt i sig. Så varför inte ersätta feminismen med humanismen?

FÖR ATT DET ÄR TVÅ TOTALT OLIKA SAKER, PRAKTPUCKO!

Hela artikeln gnäller och piper fram ett surt "men det är faktiskt synd om oss killar också". Ja, det finns områden där män diskrimineras, precis som han säger. Inom vården [både när det gäller att få omsorg, och kunna ge den genom arbete] vid vårdnadstvister, gatuvåld etc etc.

Men, Herr Ström, det bleknar liksom i jämförelse och du har missförstått hela grejen.
Det känns fortfarande som att man måste förklara feminismen, att hela syftet liksom försvunnit under radarn för så många, för att det kallas feminism. Feminismen innebär inte att man som kvinna inte får raka fittan, sminka sig och att man måste hata män och bara se till att man som kvinna vinner mest mark i det s.k könskriget.

Ja, jag berättar nu sådant som borde vara självklart vid det här laget, men det verkar ju inte bättre än att
folk är lite tröga. Så, Per Ström, lyssna nu för här kommer innebörden: Feminism är att se de orättvisor som finns mellan könen och att man vill göra något för att förändra detta. Oavsett å vilket håll orättvisorna pekar. Geddit?
Din artikel är dessuom bara ett konstaterande och erbjuder INGA lösningar. Well done.

Du är oss på spåren i statens onda plan att förvandla sverige till ett supermatriarkat där vi kvinnor sitter och ser ubercoola ut i tighta catsuits hela dagarna, där män är våra slavar och har som enda uppgift att ta hand om våra barn, befrukta oss och skämmas för de århundraden ni har fått vara överst. Damn! Jaja, där gick den planen i stöpet.

3 kommentarer:

P sa...

När jag såg puckots artikel suckade jag för att jag trodde att jag skulle behöva bemöta det här i mina ögon personliga påhoppet, så det är otroligt lättande att se att smartasses som du och Tanja gör det, och förmodligen bättre :D

Elin J sa...

Såna här pucko-grejer kan nog inte bemötas tillräckligt (för vissa fattar ju fortfarande inte, bevisligen) och jag är nyfiken på din åsikt, så kör hårt! Jag kommer läsa:D

Anonym sa...

Problemet är att alla de som säger att män är odjur, att alla män skall dödas - också kallar sig feminister, precis som du.
Du tar ju inte heller precis avstånd från dessa nazister, utan blir bara sur på Per Ström.
Det är såna som du som skapar motreaktionen mot feminismen, det är såna medlöpare som du som vill ha ett hat mot feminismen. Geddit?
Jag vill inte säga att alla feminister är korkade bara för att du är det, men idioterna är definitivt i majoritet