onsdag, mars 26, 2008

Jag är kavat, inte kawaiii.

Le sigh.
Nog för att Punkt se gör sig bäst för att göra sin hund rumsren och att det enda läsvärda i tidningen är Wulffmorgenthaler och Sonja Schwarzenberger, men bara för att vissa inte förstått att "manga är stort" är det väl ändå lite överdrivet med en mangaspalt en gång i månaden?

Jag säger inte att David Borgström är dum i huvudet, för det tror jag inte att han är, han har koll och det är nice, inte bara på manga utan på serier i allmännhet vad det verkar. Och ja, det finns hur många bra serier som helst från Japan. No contest. Jag hatar inte manga, men jag hatar mangahypen. Hur tecknar man manga? Vilka pennor behöver man för att teckna manga? Vilka är det som tecknar manga? Vilket papper tuschar man manga på? Blyertsmanga? Mangahästar?

Jävla skitmanga! Sluta fokusera på määänga[©
forte Collantes] och teckna/fokusera på serien som form istället. Sluka allt som är inrutat, oavsett om det rör sig om Akira eller Tintin? Eller varför inte tyska serier? Eller italienska? Den italienska serien Skydoll är väldigt mangainspirerad och tecknat så underbart att man vill gråta. Varför all denna fokus på Japan, just? Titta runt på våra grannar i Europa också, för det finns balla grejer här med.

Och vill du nu så tvunget teckna mänga, gör en egen grej av det. Lusläs inte ' How to draw manga'-böcker tills du blir vindögd, blanda in dig själv for fucks sake. Vem som helst kan följa en mall, men att teckna som sig själv är lite roligare. Och svårare. Men ack, så mycket mer man får ut av det.

3 kommentarer:

Alex sa...

PERCEVAN! fransk serie mucho snygg (har jag för mig) hade några album då jag va liten... har inte tittat i den på ett bra tag :S

Yvette Gustafsson sa...

Skydoll är så fint! Jag har bara läst den på franska och jag förstår inte ett enda ord, men det är så fint. Så fint!

Stef Gaines sa...

Jag hade lite svårt att svara på detta, men inspirerad utav det skrev jag en egen post i min lj. För att citera Rocky: Guess who's back?