måndag, mars 03, 2008

Män som gillar barn. Och Jesus.

Naturligtvis är vuxna som utnjyttjar minderåriga fruktansvärt. Det säger sig självt. De få pedofilisamtal jag haft är allt annat än trevliga och strafftiden för sexuellt utnyttjande av minderårig ska vara högt. Men, när jag tittar på Dateline - To Catch A Predator, eller som 5an kallar det; Jakten på nätpedofilerna är det inte de s.k pedofilerna som förargar mig.
Det är Datelines brottsprovokation.


I flera fall tänker männen inte genomföra träffen, men the decoy, i det här fallet NBC och Perverted Justice, som poserar som minderårig pojke/flicka tjatar och tjatar tills "pedofilen" dyker upp i the decoys "hem". Där de möts av herr programledare som läser upp chattutdrag och frågar varför. Varpå de svarar att de minsann inte tänkte göra det, att de är dumma i huvet och att de tror på Gud typ jättemycket.

Internet gör det så mycket enklare för pedofiler idag, och att träffa barn som är nyfikna på sex torde vara busenkelt. Men brottsprovokation får det att krampas i nacken på mig. Tackolov är sverige klokt nog att inse hur fel det är, men det har ändå varit på tapeten att i vissa fall göra undantag. Den dagen, den sorgen. Jag gör det jag kan, nämligen rapportera de pedofilisamtal jag haft till min chef men över min döda kropp att jag skulle börja sänka min yngstas ålder bara för att sätta dit eventuella sexförbrytare.

Istället för att brottsprovocera på det här viset borde man istället ägna sig åt att sätta sig ner, prata med sina barn och få dem att inse riskerna som finns därute på internätet. För läskigt folk finns det gott om och man behöver knappast ta till med sensationsjournalistik och andra oetiska grepp för att förklara det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh gud, det programmet... Talk about tveksamma metoder verkligen. Och oavsett om de är Fruktansvärda Pedofiler tycker jag aldrig det är okej att hänga ut folk i TV. Min moral-o-meter blir knäpp!

Elin J sa...

Det var precis vad som hände mig igår...

Anonym sa...

Det bästa var när dom i något avsnitt drog vapen mot en cp-skadad kille med kryckor. Antar att han utgjorde ett mycket stort hot för dom övergödda konstaplarna när han med en apas smidighet försökte öppna dörren till huset.