fredag, mars 28, 2008

Serieskvaller

Fick just höra att min gamle [han är inte gammal på riktigt, han är en ung och ståtlig karl] lärare Johannes Streith inte längre medverkar med sina serier i Gävletidningen Nöjesmix. Vafaaan? Enligt mina källor har tidningen fått in klagomål på att Betraktat är för vulgär. Ja, den där blodådern i min panna svullnade genast upp och började dunka, svetten började rinna och jag gav upp ett litet skrik.

Vulgär? Säger ni det? Vad är det med tidningar idag? Varför vågar ni inte satsa överhuvudtaget? Och just i det här fallet riktar sig inte ens tidningen till barn/äldre. Den heter för fan Nöjesmix och jag skulle tippa att den förmodade målgruppen är personer i åldrarna 18-45. Nu, det innefattar gruppen som växte upp med Pyton och MegaPyton, så något säger mig att deras toleransnivå för vulgäriteter är ganska hög. Samma sak med 18-25 åringarna; sex och bajsskämt går hem hos oss. Det säger sig sjävt.
Varför lyssna på ett par pantade individer som inte uppskattar kultur [fin eller ful] och bara fokuserar på hur många gånger det svärs/innehåller naket/whatever i en serie? VARFÖR?

Osökt börjar man ju tänka på Mike Diana, serieskaparen som åtalades för sina serier, som ofta innehöll våldtäkt och gammalt hederligt ultravåld och han straffades precis som att han varit sexförbrytare. För att han tecknat våldtäkt och våld. Alltså för att ha skildrat fiktion i bild. Han dömdes dessutom till 1300 timmars samhällstjänst och fick inte vistas inom 3 meter av personer under 18 år. För att han tecknat serier! FIKTION!!!!

Jävlar i min lilla låda vad sånt här gör mig förbannad. Sluta leka förmyndare, folk kan avgöra själva om de vill läsa något eller inte. Att dumförklara folk och tänka åt dem hjälper ingen, oavsett om det gäller barn eller vuxna.

Inga kommentarer: