lördag, april 12, 2008

Geek of the Week: Filmnörden

Namn: Jon Gustav Eriksson
Nördområde: Film
Ålder: 21

När insåg du att du var en nörd?
- 17,18 tror jag. Men en längre tid så undertryckte jag mitt nörderi och kallade det bara för ”brinnande intresse”, intresse my ass kan jag säga nu. Jag upptäckte mitt nörderi när jag gick filmgymnasiet i Visby. Processen var rätt enkel, när man upptäcker att man kan prata timtals om små nischer inom filmhistoria (se: Europeisk stumfilm, Italiensk Neo-realism, Produktions-koden osv.) så är steget inte långt ifrån att kalla sig själv för nörd. Att jag dessutom började kunna dra lama skämt om ämnet som ”Ja, men tysk expressionism är ju färgglatt och så........... NOT” (JA, jag har sagt det. I regret NOTHING) kunde ju också tolkas som en indikation.

Vad är det just med ditt nörderi som är så intressant?
- Det är olika. Med tanke på mängden information och film så kan jag snöa in mig på ett område åt gången. Mitt favoritområde har länge varit musikvideor och animation, enligt mig det svåraste medierna inom film. Ugh, jag vet inte. Bara en äkta nörd skulle någonsin förstå mig. *drar på baskern och tappar upp ett glas rödvin från boxen*

Hur många timmar om dagen lägger du ner på nörderiet?
- Mycket olika från dag till dag, varierar mellan ungefär 30 minuter till 5 timmar. IMDB.com ligger först i bokmärkelistan, nedladdningslistan i Azureus är full och bokhyllan är full av filmhistorieböcker (mest för de fina bildernas skull). Jag tröttnar liksom aldrig på att kolla obskyra filmreferenser.. Informationen är oändlig.

Har din position som nörd någon gång varit hjälpfullt i ragg-situationer?
- Nej, men om du skulle ha frågat ”Har någon av dina mostrar någonsin ringt dig för att fråga om vilket år XXX producerades och vem som var kostymansvarig klockan elva på kvällen” så skulle du ha varit spot on. Jag antar att hålla långa monologer om Sfs storhetstid inte är något större afrodisiakum.Däremot har pojkvännen en liten fetisch för nördar, SCORE!

Ditt bästa nördtips just nu?
- Att skaffa boken 1001 Movies to see before you die och börja bocka av (Jag ligger på 600 filmer, du är här med utmanad!). En film som jag rekommenderar alla att se är The Tracey Fragments, Ellen Page-hypen är välförtjänt, kanadicken kan ju agera för fan. Ett annat nördtips för den yngre generationen är att plugga på filmgymnasiet i Visby, värsta Bergman-simulatorn.

Vem/Vilka skulle få dig att bubbla sönder dina nördtrosor om du fick träffa dem?

- Kevin Smith skulle få mig att kräma rätt rejält, fast iofs så skulle det nog inte vara någon större bedrift att träffa honom. Kanske Liv Ullman, poor bastard. Bergman tog i för hårt och nu är hon fucked-up for life. ”GRÅT LIV, DU VILL JU TA LIVET AV DIG, DIN MAMMA HATAR DIG FÖR FAN. GRÅT JÄVLA NORRBAGGE”.

_____________________________________________________

Detta är alltså del ett i min nya följetong Geek of the Week, där jag presenterar de underbara nördar jag har i min bekantskapskrets. Vill ni ragga på Jon, prata film, berömma hans fina näsring eller läsa grejer han skriver vänder ni er bäst hit eller hit. Nästa lördag får ni en ny nörd!

2 kommentarer:

Alex sa...

asså lol.

Anonym sa...

”Ja, men tysk expressionism är ju färgglatt och så........... NOT” <-- Hahahahaha! Jag känner SÅ igen de där nördskämten som blir lite extra roliga just för att inga civila människor fattar dem. Helt underbar ung man du har hittat, ska genast bloggbesöka.