måndag, april 14, 2008

I can haz comments?

Jag följer en del tecknarbloggar, såklart, allt annat vore väl oproffessionellt? Jag följer alltså ett tjugotal grymt begåvade tecknare, kända som okända och när de lägger upp bilder de tecknat i sina bloggar får de högst 2 kommentarer per bild. Samma sak med mina egna bilder [hade jag inte kunnat få detta till något personligt hade jag väl knappast tagit upp det eller hur?]

Vad beror det på? Jag kommenterar själv bilder jävligt sällan, så jag är en lika god kålsupare för att man bara har två egentliga utvägar:
1) Säga hur fin bilden är och låta resten vara osagt. Och det är ju ganska pointless och lite tapigt.
2) Berömma bilden men samtidigt kritisera dess brister/ såga den helt [vilket man ogärna gör, eftersom det ofta rör sig om människor man inte känner]

DOCK sårar det såklart lite, när man lagt upp en bild som man själv tycker är skitfin och kommentarfältet ekar tomt, trots att jag är väl medveten om detta. Och ännu mer sårar det när såna här bilder får betydligt mer kommentarer. Jag vet att det är billigt att bortförklara internethat med ursäkten att man är bara aaavundsjuk, men i det här fallet kan jag säga att det stämmer. Klart som fan jag är avundsjuk. Jag vill ju också ha kommentarer.

Bara för att jag jobbar som illustratör behöver det väl inte betyda att jag aldrig behöver en klapp på axeln ibland? Hockeyspelare får ju alltid beröm när de gör sitt jobb.

8 kommentarer:

Alex sa...

I know the feeling. därför lägger jag inte upp bilder i en blog å förväntar mig kommentarer. Vill man ha kritik på något som man tycker är skitsnygt får man posta de på forum riktade mot "konstintresserade" eller visa de för vänner som är "konstintresserade." forum såsom conceptart.org, cgtalk.com eller deviantart.... fast deviantart innehåller 99% 14-åringar som varken kan teckna eller ge kritik. Annars får man bara kommentarer såsom " å va fiiiint..." eller "den sööög..." jag är inte så mycket bättre själv. Men jag har märkt en sak. om bilden är fin så skriver jag helldre ingenting än att bara skriva "va fiiiin..."

Alex sa...

jeez va långt de där blev :S

Anna Ileby sa...

Jag tycker du är grym! Dessutom såg jag samma sak i en blogg tidigare i veckan, en tjej hade skickat in en teckning som va så ohyggligt ful och alla skrev hur fantastiskt den var. Herregud jag kunde gjort det fyrtio gånger bättre men vem bryr sig om det?! Åh nu blev jag upprörd!

Anna Ileby sa...

*viskar* http://annaritar.blogspot.com/

Jon Gustav sa...

Vädrar jag blogger fejd? ta't lungt elin, vår pakt är 4evah!

Anonym sa...

Jag måste säga att du är grym på det du gör! Och tyvärr är det ju så att mååånga talanger med begåvning hamnar i skymundan i bloggvärlden. :(

Dock måste jag även påpeka citatet "Hockeyspelare får ju alltid beröm när de gör sitt jobb". NEJ! De får inte alltid beröm. Min pojväns bror spelar just nu i NHL, MEN han har fått kämpa hela vägen dit och få tagit mycket skit. Det som har fått honom så stor är hans envishet och goda självförtroende. Utan det skulle han inte vara någonting, egtersom ingen trodde på honom.

Men fortsätt med det du gör så ska du se att din tid i bloggvärlden kommer den med. :)

Anonym sa...

Jaadu, jag tar inte detta inlägg om mig särskilt bra. Felet är att du inte har några läsare som tycker om vad du gör. Kommentera andras bloggar och gör dig visad.

Och att trycka ner mig att jag gör sämre är rätt onödigt. Det är ju faktiskt rätt rimligt att jag får fler kommentarer eftersom jag har många läsare.

Och jag kan inte heller säga att mina bilder är bättre än dina, men att ta min blogg som exempel var lite lågt. Ja, mina ord var sagda.

Anonym sa...

Jag har en illustration som jag la ner 12h på i sträck som dessutom den jag är mest nöjd och stolt över. Fick inte ens några överväldigande kommentarer från mina nära å kära. Ett år senare fick jag dock en kommentar som löd "vilket filter i photoshop använder du, är det dom där pencil/artistic-grejerna?", och jag frågade runt lite igen och det visade sig att varenda jävel trodde att det var ett fotografi jag "photoshoppat" med och inget jag suttit och ritat helt på fri hand. Tji fick jag för att försöka rita naturtroget.


Här är illustrationen jag snackar om för övrigt:
http://www.styleroom.se/image/scaled/normal/123859-grafiska-illustrationer.jpg

(och jag förstår inte riktigt HUR man kan tro att det är ps-filter)