lördag, augusti 29, 2009

Är det där en allergisk reaktion eller är du bara glad att se mig?

Såatteh. Ja, såhär såg jag ut när jag vaknade. Gör fortfarande. Känner mig som ett jävla toppmongo och förbannar att jag, i ett genidrag, applicerade skitmycket tandkräm på en finne (den syns på bilden) i syftet att göra den mindre igårnatt. Jag får såna här reaktioner då och då, nu senast var det nog...två år sen, tror jag. Precis innan vi skulle ut och shoppa - jag, Kalle och vår vän David. Kalle blev stormförtjust och ville bevara ögonblicket på film men jag förbjöd honom. Så den här bilden är lite för honom. Och för att jag bara ser helt cepesvullen ut.

Ofta brukar stress vara en trigger. Usch. Tur att jag ska häcka inne hela helgen för på den här lilla stunden har jag redan hunnit skrämma en bekants 3 ungar och fått känna mig som Quasimodo i affären. Kunde jag åtminstone ha fått bli svullen på hela underläppen istället för bara en sida? Då kunde jag åtminstone fått låtsas att jag gjort en Pete Burns eller nåt.

4 kommentarer:

Åke Forsmark sa...

Är det varmt och kanske dunkar lite är det nån form av infektion. Är den bara svullen och liksom vätskefylld ballong så kan det vara något som heter angioödem som är en allergisk reaktion. Jag har haft sådana ibland:
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com/2009/05/mannen-som-gav-umea-2014-ett-ansikte.html

Det avhjälps enklast genom att man äter Kestine eller Clarityn som finns receptfritt. Återkommer dom ofta eller på känsliga ställen så bör man tala med läkare. Är det i tungan, halsen eller inne i munnen är det akuten som gäller. Det kan bli tätt.

Anonym sa...

tandkräm mot finnar - nånting för mythbusters kanske?

Elin J sa...

Åke: Jajustdet! Minns de där inläggen där du också sportade en röd, svullen underläpp. Den var magnifik (och jag finner enorm tröst i att det har skumma fenomenet inte bara drabbat mig)

Anonym: Well, finnen blev ju onekligen mindre. Bara det att läppen blev större=P

JennyB sa...

Krympa finnar kan man göra framgångsrikt med hydrokortisonsalva. Mkt bättre än tandkräm, man slipper att huden blir fnasig också.