lördag, februari 16, 2008

Att...skriva...med...efter..tanke

Jag har kommit fram till att min RSS-feed är ojämnställd. Jag har så många smarta brudar att läsa, men killarna kan jag räkna på en hand. Dålig feminist! Hsh, jag försöker åtgärda detta och försöker hitta bra och tänkvärda bloggar signerade bra och tänkvärda killar. Och vad möts jag av? Jo, den dröjande punkteringen.

Som indoktrinerad sms-tolkare triggar detta något i mig. Ni vet, man skickar iväg en lagom vag förfrågan: Hej snygging! Vad händer? och man får tillbaka "Inte mycket... Vad händer hos dig? Puss..." och på detta följer fortsatta vaga svar från honom och svar från mig som snabbt ökar i sin oblyghet och man vill liksom bara få något direkt. Beating around the bush har aldrig varit mig grej. I want it all and I want it now. Den dröjande punkteringen driver mig till vanvett eftersom den förnekar mig något så basic som ett rakt svar.

Webkocken är t ex ett väldigt bra exempel på en snubbe som nöter ut punkt/kolon-knappen på sin dator. När jag själv använder mig av detta är det för att förmedla en sorts osäkerhet/skam/blyg punchline, men killar i 20-årsåldern verkar just vara mästare på att ursäkta sina texter med den dröjande punkteringen.

I sms
[för att verka svårfångade? För att mildra ett ev. nej?], i bloggosfären [för att de inte tar sig själva på allvar/är uttråkade/har brist på ideer?] eller i tal [hmmm, ööööh, konstpauser]. Jag fattar inte. Jag kan vara en språkfascist, men just det här verkar vara gemensamt för gemene, boy-next-door, snubben - där alternativskribenterna, dvs de manliga skribenter som trots sina ringa siffror finns i min RSS är antingen: Politikbloggare™ eller Obskyra Intressen-bloggare™, som jag vet hellre skulle kapa av sig sina händer än att indikera minsta tvekan i sina texter. För de är så jävla säkra på sin sak, och varför skulle de inte vara det?Som bloggare är man ju master of sitt eget lilla universe - klart som fan man har rätt.

Så, 80-talistkillar som bloggar: Släpp sargen och sluta punktera in excess, så jag klarar av att läsa er. För det ni har att säga är säkert intressant, men om ni inte tar er själva på allvar - hur i helvete skulle jag kunna göra det?

16 kommentarer:

Anonym sa...

Grymt schysst förresten att slänga in mig i kategorin 20-åringar, det tar jag som en komplimang...

Yvette Gustafsson sa...

hej...
vad gör du...
aha...
(vad gör du?)
int mkt... sj?

Är det ointresse eller bara så man kommunicerar(jag har ju inte gått på dagis, så jag vet inte!)?

Elin J sa...

Lari:
Det var så lite så:) Men du vet hur det är; om majoriteten av det man grundar ett uttalande på är 80-talister så får den ynka 70-talisten snällt höra till den gruppen också. Har inte spanat in bilderna av dig tillräckligt för att uttala mig om du behållit din 20-års fräschör.

Yvette:
ELLER HUR? Jag fattar inte heller! Ditt ex kommunicerade ju så, han med, om jag minns rätt. Det kanske är vår ickedagis-uppfostran som gjort oss överkänsliga?

Fredrik Westerlund sa...

Jag antar att jag hör till kategorin "Politikbloggare™ som hellre skulle kapa av sig sina händer än att indikera minsta tvekan i sina texter", men så är jag ju också 70-talist.

Elin J sa...

Yes, du är en av mina Politikbloggare, Freddi. Och en av mina favoriter - trots att du är liberal;)

Fredrik Westerlund sa...

Och du är en mina överlägset bästa under min rss-rubrik "kvinnochauvinistiska fittstimmare" [insert dröjande punktering här].

Fredrik Westerlund sa...

Förresten - om vi behöver ett mindre formellt ord för "dröjande punktering" skulle jag vilja föreslå "pyspunka".

Sluta att pyspunka dina meningar! Ditt språk lider av pyspunka. Och så vidare.

Elin J sa...

Nästan i samma klass som hatsurfa måste jag säga! Well done, jag satt själv och grunnade på en bra formulering, men jag skrev det där inlägget runt 6 på morgonen innan jag drog till jobbet:/ Var inte riktigt på alerten, alltså.

Fredrik Westerlund sa...

Var "dröjande punktering" ditt påhitt? Du fick mig att tro att det var det officiella begreppet.

Elin J sa...

Det var det bästa jag kunde komma på då, är jag rädd...Inget officiellt såvitt jag vet:P

Fredrik Westerlund sa...

Då kör vi på ditt, tycker jag.

Elin J sa...

Men pyspunka rimmar ju på smygrunka! Det äger ju!

Fredrik Westerlund sa...

Yeay! "Okynnesrunka" är ju annars ännu snyggare, men det gäller å andra sidan allt som börjar med "okynnes-".

Elin J sa...

Än en gång har du rätt. Jag älskar att okynnes-göra saker.

kazarnowicz sa...

Alla som använder ... mitt i meningar utan att det verkligen mena en lång tankepaus har bara totalt missuppfattat meningen med ...

Jag är helt med dig Elin :-)

Anonym sa...

hos vemihelvete.se skulle du nog aldrig hitta några ...