lördag, maj 03, 2008

Geek of the Week; Black Metalnörden

Namn: Olle
Nördområde: Black Metal

Ålder: 21

Varför började du lyssna på black metal och hur gammal var du?
- Egentligen har väl mitt Black Metal-nörderi suttit i längre än jag kände till att musikstilen överhuvudtaget existerade, tror jag.. jag har nog alltid dragits till den "mörka sidan" vad gäller det mesta, när jag tänker efter.

Hur då, menar du?
- När jag var liten hejade jag alltid på skurkarna i nästan alla filmer jag såg, dom presenterades alltid som mycket häftigare än dom goda, som oftast bestod av vanligt folk utan robotdelar, magiska slott och fräna röster och sånt, så jag tror att jag har haft det med mig ganska länge. Men för att återgå till frågan, så började det hela troligen med att jag blev intresserad av hårdrock, till stor del för estetikens skull.

Jag var väl omkring tretton-fjorton år, skulle jag tro, och hade ingen aning om att musikstilen och fenomenet överhuvudtaget fanns förrän jag plötsligt upptäckte att en klasskamrat till mig började klä sig svart och ta på sig tröjor med dödskallar, folk i corpsepaint och fullständigt oläsliga loggor. Det visade sig senare att han i sin tur blivit influerad av sin storebror, som på den tiden var lite av en kändis bland oss småglin.
Jag hade ju som sagt innan lyssnat på en del hårdrock, men det var ändå rätt snälla saker, som Alice Cooper och Iron Maiden och dylikt, men det var något med vapenbestyckade och liksminkade män ute i skogen som skrek som gastar och spelade på gitarrer som lät som borrmaskiner, ackompanjerade av trummor som lät som maskingevär som var otroligt tufft i mina ögon.

Så det var inte för att musiken smekte dina öron?
- Haha, nej, det var snarare som att få tidigare nämnda borrmaskin intryckt i trumhinnan. Men jodå, nog tyckte jag att musiken var bra, så på ett sätt gjorde den ju det. Jag vill minnas att den musik jag lyssnade på i början ändå var ganska snäll, jämfört med vad jag senare kommit att börja lyssna på. Jag vill minnas att det främst var hela den onda, mäktiga approachen som fick mig att haja till och vilja gräva djupare i träsket, det var ju fantastiskt coolt med musik där musikerna inte lät som människor utan som onda, blodtörstiga och fullständigt vansinniga monster, menar jag, det var nog den största inkörsporten.

Okej, får man fråga hur dina päron gillade ditt nya musiktycke?
- Haha, den här frågan har jag längtat efter! Tja, mor och far sa inte särskilt mycket, eftersom jag aldrig visat några direkt kriminella tendenser utan överhuvudtaget var en ganska snäll gosse, på den tiden fanns det (tro det eller ej) inte särskilt många svartklädda kufar där vi bodde, så jag tror att dom mest sneglade lite oroat på mig och lät mig hållas, eftersom jag säkert skulle växa ur det där.. yeah right.
Men nog fick man en och annan gliring, vill jag minnas, mor min tyckte INTE om att jag klädde mig svart och köpte halsband med konstiga, taggiga krumelurer och hade som ambition att nå in i dom riktigt "farligas" bekantskapskrets. Faktiskt lyssnade jag på mycket av min dåvarande musiksamling med stängda dörrar för att undvika konfrontationer, jag var som sagt trots allt en ganska snäll gosse.

Det kan jag intyga att det stämmer. Det fascinerar mig till stor utsträckning, just att de vänner jag har som lyssnar på den tyngsta musiken är de som i störst utsträckning saknar elaka tendenser! Varför är det så??
- Haha, ja, jag vet ärligt talat inte vad det beror på.. kanske är det för att man får utlopp för alla sina aggressioner genom folk som skriker i örat på en? Eller kanske är det så att dom lugna och lågmälda dras till musiken för att den utgör en sån kontrast mot deras vardagliga jag och leverne? Så tror jag nog att det var i mitt fall. Black metal-musik är ofta ganska högtidlig och mäktig, och många band har fantasyinfluenser, så jag tror att den eskapistiska faktorn är rätt viktig för många som dras till den sortens musik, andra gillar väl bara riktigt extrem hårdrock, helt enkelt.

Kan man säga att du samlar på black metal rariteter? Typ bootlegs och sånt. Vad är i såna fall guldklimpen i samlingen?
-
Hmm.. att lyssna på black metal innebär, såvitt jag förstått, ett nästan obligatoriskt hamstrande av rariteter, och jag vill ju inte vara mindre häftig, så nog har jag samlat på mig en del genom tiderna. Överhuvudtaget försöker jag hitta så många Les Legions Noires-plattor som möjligt.

Och vilka är de?
- Les Legions Noires var en fullständigt vansinnig grupp Black Metal-galningar i Frankrike, som bodde i en herrgård och spelade in den mest bisarra musik man kan tänka sig, jag vet inte om dom är aktiva längre, men jag tror inte det. LLN bestod av band som Vlad Tepes, Aäkon Këëtrëh, Mütiilation, Black Murder, Brenoritvrezorkre och Necro Paris Catacombes, och många andra. Ett av banden spelade in sin enda demo genom att trycka in en mikrofon i en levande råtta, sägs det. Men ja, mina allra finaste klenoder.. det borde nog vara min A5-utgåva av Burzums Filosofem, en av mina absoluta favoritskivor, och min originalutgåva på CD med Torgeist och Vlad Tepes - Black Legions Metal. Dessutom har jag Mütiilations första demo, Satanist Styrken, på kassett, och diverse andra livekassetter med dom, och dom är riktiga go'bitar.

Harregud, vad äckligt (ang. mic-råttan).Tror du det ligger nån sanning bakom?
- Dom där franska tokarna är kända för både det ena och det andra, Lord Meyhna'ch i Mütiilation är känd för att fotografera ruttna råttor och använda i sina skivkonvolut. En gång gick han in på en livespelning med döda, vita råttor fasthängda på kroppen, vilket jag har bildbevis på, så nog kan man fundera alltid. Det skulle inte vara det skummaste som hänt inom den genren, direkt.

Nej, om Ozzy kan komma undan med att bita huvet av en fladdermus så...
-
Eller om Euronymous i Mayhem kunde komma undan med att fotografera sin bandpolare som skurit upp armarna och skjutit av sig skallen med ett hagelgevär och använda fotona som skivomslag, menar jag.

Vad tänker man i egenskap av fan, när de gör sånt?
-
Man gonar sig;) Nej, det där hände 1991, så jag kan egentligen inte relatera till det eftersom jag var ca fem år då.. nästa omskakande händelse (mordet på tidigare nämnda fotograf) skedde redan 1993, så jag var en alldeles för liten palt för att ens känna till det när jag började lyssna på musiken. Det har kommit fram genom senare efterforskningar, och ja, det var väl rätt fränt, tyckte jag. Däremot minns jag att jag lockades något oerhört av satanisthysterin som rådde i media genom hela 90-talet, den funkade mer som bensin på brasan än som förmedlare av avskräckande exempel.

Så satanistryktena skadade genren, menar du?
- Folk som är äldre än jag tycker säkert det, men för min del gjorde ryktena det hela bara ännu mer spännande. Jag har ju som sagt alltid haft en liten ondskefetisch, och att få läsa om att det faktiskt fanns svartklädda djävulsdyrkare som offrade djur, brände kyrkor och välte gravstenar spelade helt enligt i min melodi.

Haha, jag vet, jag har ju läst dina serier!
- Att de dessutom använde sig mycket av forntiden och dess sagoelement var ju också en dragningskraft, så det är inte omöjligt att det ena påverkat det andra, så som du säger kan man nog dra en och annan parallell från mitt nörderi till mina serier .

Har du nån mäktig black metal video som du personligen tycker personifierar allt vad black metal handlar om?
- Vad glad jag är att du frågade just det! Jag funderade på om jag skulle få chansen att presentera nån favorit, och självklart har jag förberett en;) Bandet heter Elite, låten heter Bifrost. Jag rekommenderar tittaren att släcka ljuset, dra för gardinerna, tända några svarta stearinljus och köra videon i fullscreen med så hög volym man orkar med.

Asbra! Jag tror vi avslutar här!
- Får man hälsa?
Såklart!
- Isåfall vill jag hälsa till min kusin Anders, som var den som uppfostrade mig till en riktig hårdrockare i unga år.
Du vill inte hälsa till den där Sting, också?
- Självklart, Sting! vad tänkte jag med? Mannen som liksminkar skorpioner i ansiktet måste premieras, som sagt och så vill jag hälsa till Pop-Lars att han för helvete måste ta och kolla upp låttitlar innan han skriver favoritlistor, det är Gorgoroth som gjort låten "Katharinas Bortgang" och inte Burzum!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Aäkon Këëtrëh, vilket jävla namn! :D Och Varg Vikernes är en så sjuk persona, man blir verkligen fascinerad. Och inspirerad till nörderi!

Anonym sa...

Åh, Olle! Jag ska gifta mig med Olle när jag blir stor. Vill du teckna vårt bröllopsporträtt? (Ty, det är mycket mer bläkk mätäll med tecknat är med fotografier.)

Elin J sa...

Elina: Jag tror faktiskt att Olle själv skulle kunna teckna ett betydligt grymmare bläkk mätäll-bröllopsporträtt än vad jag kan. Kolla in hans deviantart så får du se; http://haldarn.deviantart.com/

Anonym sa...

Jomen ser du, när han är bortgift måste han ju stå och se stilig ut och bli avtecknad, precis som stackars kungligheter fick sitta i timtal och bli avmålade på den gamla goda tiden.

Hursom, intressant intervju, precis som de tidigare i serien - jag gillar det här! Bra intiativ.