tisdag, december 30, 2008

Och just det; Facebook ÄR faktiskt djävulen.

Eller åtminstone inte långt ifrån. Den första ledtråden får man då det slutat vara något man roar sig med i brist på annat och bestämmer sig för att säga upp sitt konto och får den ljuva överraskningen att: haha, sucks to be you, men det KAN du inte! Har man skaffat Facebook kan man inte säga upp sitt konto. Man kan bli avstängd och få sin profil raderad om det visar sig att man är under 13, har dött eller under 18 och inte studerar på vare sig gymnasium eller universitet men utöver det - finns det inte så mycket man kan göra. Dock är jag sugen på att börja testa gränserna, eftersom jag hatar Facebook.

Ok, meneh.. Det är ju faktiskt skitilla. Varför kan jag inte få göra det, tycker man då? Varför är min skitprofil viktig? HUH?
Vilket intresse kan jag ha för det här communityt när alla andra communitys låter mig komma och gå som jag vill? För ett år sen kanske, användes ofta Facebook som källa i Metro. "Si och så många procent på Facbook tycker så och så om ditten och datten" och varje gång jag läste det där fick min bekymmersrynka i pannan ännu en fåra, för jag kunde för mitt liv inte bli klok på hur ett till synes seriöst nyhetsmedium använder sig av ett internetcommunity som källa? Jo, kollar man användarvillkoren (men vem orkar göra det egentligen?) ser man att när man går med i Facebook så ger man automatiskt Företaget rätten att vidarebefodra all tillgänglig information om användare till vem det nu kan vara som är intresserad av att köpa den. Företag, skolor osv.

Jag säger mig inte vara bättre än nån annan, jag är också en lat jävel som skiter i att läsa användarvillkoren, men till skillnad från de flesta blev inte jag särskilt förvånad när hela "OMG!Facebook får automatiskt rättigheter på alla bilder man lägger upp på sajten och får använda dem som de vill! Mina bilder är mina etc etc"-grejen kom för...vad var det?
Halvår sen? Well, det var väntat.

Sen att Facebook kan härledas till CIA i lagom korta steg må så vara, jag vet dock inte hur mycket man ska ta det på allvar, men det är alltid något att ha i åtanke, eller hur? Ännu en sak att tänka på kan ju också vara hur man bäst fejkar sin egen död på internet. Förslag?

6 kommentarer:

Yvette Gustafsson sa...

Deactivate account?! Det kanske inte är samma sak som att radera skiten, men ganska nära.

Elin J sa...

*facepalm* Men, all information finns ju fortfarande kvar och man är fortfarande i the matrix. förlåt. facebook. Det är ju helt sinnes och inte alls samma sak som att ta bort ngt permanent! IT'S SCARY LIKE DAT!

Anonym sa...

Men om du plockar bort så mycket information som möjligt.. ta bort alla dina album, radera alla inlägg, meddelanden etc, är ju det som finns kvar efter det du har avaktiverat ditt konto, inget mer än ditt namn, eller hur?

Elin J sa...

Nejnej, anonym, det där stämmer faktiskt inte. På internet försvinner inget, så även om jag kanske får lite sinnesro av att radera allt jag har på facebook som jag "tror" kan användas emot mig (yes, we are getting paranoid here) så har de ju redan samlat all nödvändig information.

Om mitt konto skulle bli hackat, t ex, så skulle facebook kunna återställa min profil till orginalskick, om nu hackaren varit och raderat en massa, t ex.

Men ni missförstår mig.
Nu är jag ju med i facebook, så jag sitter ju brunt till ändå - men det är principen av det - tänk om du för evigt tvingas till att vara stödmedlem för ett parti du lite hafsigt gått med i för att få nya vänner, för att sedan upptäcka på mötena att det är en grupp fascister du flanerar med? Och de säger, Ok - vi bränner fotona på dig från våra partifester och du slipper betala medlemsavgift, men du kommer alltid räknas som medlem och vi kommer fortsätta använda dina personuppgifter för framtida ändamål som gagnar oss.

(infoga valfri 'In Russia'-line här)

Anonym sa...

anonymous. att tabort något från en dator eller dyl. resulterar aldrig i att det försvinner. varför tror du det skulle vara sant på facebook? ifrågasätt alltid din egenkunskap och vart du fått den ifrån.

yvette. deactivate account är, tror jag, ett device de hittat på för att se till att avtalet du en gång signat under fortsätter gälla, även om du inte aktivt använder facebook. facebook samlar ju informatiom om dig även när du inte besöker sidan.

längst ned i facebooks ToU står det: the terms "includes", "including", "e.g.,", "for example", and other similar terms are deemed to include the term "without limitation" immediately thereafter...

för en crash course:
http://www.youtube.com/watch?v=B37wW9CGWyY

JennyB sa...

Här
finns också info.


Men visst, man får räkna med att uppgifterna finns kvar nånstans iaf, det är så the brave new world fungerar...